Viva Espana! - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van marjoleinschipper - WaarBenJij.nu Viva Espana! - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van marjoleinschipper - WaarBenJij.nu

Viva Espana!

Door: Marjolein

04 Februari 2005 | Spanje, Zaragoza

Hola!
Hoe is het allemaal in koud (hahahahaha!) Nederland??? Hier gaat alles nog steeds erg prima! Gelukkig is het hier nu een stukje warmer geworden dan vorige week. Het is echt niet fijn om in een huisje te wonen met enkel glas en alleen een klein electrisch verwarminkje als het buiten bijna vriest... Maar goed, het is nu weer netjes boven de 10 graden, en we hebben nu na ruim twee en een halve week nog steeds geen wolkje gezien! Dat zijn toch de betere omstandigheden!
We beginnen nu ook al wel echt een beetje in te burgeren in Spanje, was even wennen en uitzoeken wanneer die Spanjaarden nou allemaal eten, en wat, het gaat hier nl een beetje anders dan in Nederland. 's Ochtends is het gewoon ontbijten, maar om 2 uur begint de siesta, dan zijn alle winkels etc dicht, maar de meest geweldige geuren van paella, gambas etc komt dan uit alle huisjes, ze eten hier dan nl het liefst een driegangen maaltijd met de nodige vinootjes en cerbezaatjes... Heel prima dus. Vervolgens heb je dan tot 4 uur de tijd om een beetje uit te buiken, voor dat het echte leven weer begint. De rest van de dag eten ze dan een beetje tapasjes tussendoor en 's avonds hebben ze geen echte maaltijd meer. Is even wennen, maar dan gaat het ook prima, zal wel weer wennen zijn in Nederland!
Boodschappen doen en uit eten gaan is ook erg goedkoop, eergisteren ging ik even gambas halen voor onze lunch en voor meer dan 20 gambas betaal je hier het astronomische bedrag van 1,26 Euro!!!!!!! Ook flesjes wijn kosten hier 0,95 Euro. Daar houden we van!
Verder zijn alle Spanjaarden erg vriendelijk als je een beetje lief naar ze lacht. We hadden verwacht dat het weken zou duren voordat we internet en een spaanse bankrekening zouden hebben, maar als je hier ongeveer 60 keer je handtekening zet en een keer lief lacht is het allemaal zo voor elkaar, en voor je het weet staan Dumb & Dumber op de stoep om je internet aan te leggen, aan te sluiten, en vervolgens ook nog het stof op te vegen dat ze hebben veroorzaakt door ongeveer 100 gaten in onze muren te boren. Jammer dat ik geen foto van die mannen heb gemaakt, want de gelijkenis was echt erg groot. Ook van bankafschriften hebben ze hier nog niet gehoord, je krijgt hier een mooi boekje, net zoiets als je paspoort. Ik dacht dat ik daar zelf alles in bij kon houden, maar dat boekje moet je in een machine in de bank stoppen, en dan wordt je afschrift daarin geprint, heeeel apart, maar goed. Ook internet bankieren is hier nog niet helemaal doorgedrongen, ik sta nu elke keer netjes in de rij bij de bank om geld over te maken......
Ook zijn we begonnen met de taalcursus, en dat gaat toch echt wel een stukje sneller dan in Nederland. We zitten ook maar met zijn tweeen in een klas, en gisteren zei onze lerares zelfs dat we best wel goed waren. Gelukkig maar, want zelf heb ik dat idee nog niet echt... Die colleges gaan toch nog best lastig worden vrees ik. Maar goed dat zien we dan wel weer, zoals de Spanjaarden zeggen, manana, manana, vamos aver! Verder zijn we gisteren uitgeweest met 2 Nederlandse gasten en 15 zeer uitbundige spanjaarden, een uitgebreid verslag van de avond staat op de website van Nicolette, nicoletteschnepper.waarbenjij.nu. (Hoef ik het niet ook nog een keer te typen...) Was erg gezellig, maar vanochtend toch wel een beetje zwaar, en ben ook een beetje doof van al die gillende spanjaarden. Ze gaan hier nl niet langzamer of duidelijker praten als je ze niet verstaat, maar voornamelijk HARDER!!!
Verder voeren we hier eigenlijk weinig uit, zijn lekker aan het chillen, boekjes aan het lezen, Eurosport en MTV Espana aan het kijken, en elke dag even een uurtje in het zonnetje op onze binnenplaats (we hebben nu nog maar 1 uur zon per dag op de binnenplaats, omdat de zon nog niet zo hoog staat en de binnenplaats is ingesloten door 4 flats...) Zometeen als de colleges zijn begonnen zal dat wel veranderen, dan wordt het waarschijnlijk wel wat drukker.
Maar goed, volgens mij is het nu wel een beetje een lang lul verhaal aan het worden, dus ik zal jullie niet langer vervelen...

Hasta Luego!

PS: Bellen kan nog goedkoper, via internet. Even skype downloaden op www.skype.com en dan kun je via internet bellen. Mijn skype naam is marjoleintjeschipper.

• 05 Februari 2005 - 10:10

Tatiana:

Netjes geregeld allemaal majo!!

Maarre, waar blijven de foto's?? je moet er wel meer maken hoor!!

Want wij vinden het natuurlijk ook leuk om die gekke spanjolen daadwerkelijk te kunnen zien!

Geniet er nog lekker van en ik kijk alweer uit naar je volgende update!!

Dikke kus,
    Tatiana

• 08 Februari 2005 - 09:16

Maaike:

He sjo!
    Klinkt ook allemaal erg goed bij jullie, binnenkort skypen lijkt me een goed plan! Veel plezier daar en ik spreek je snel!
    kus, Maaike

• 09 Februari 2005 - 00:51

Pedro:

Hey Lein,
    Zo te horen vermaken jullie je wel! Have fun! Besos, Pedro

• 10 Februari 2005 - 15:45

Arjen:

Hey Schippertje! Blij te horen dat alles goed gaat, binnenkort alle conversatie in het Spaans dus.. Ik heb m'n site ook maar weer in gebruik genomen trouwens, wel zo leuk! Spreek je snel!

Liefs, Arjen

• 12 Februari 2005 - 09:47

Eefke:

Hey marjolein en nicolette!!
    Wat leuk om te lezen wat jullie daar allemaal doen. Ik heb nog een maandje in het koude en vooral regenachtige nederland voordat ik vertrek. Geniet ervan en gedraag je een beetje daaro.

Liefs eefke